O ZWIERZCHNICTWIE PAPIEŻA
P.: Czy słuszne jest twierdzenie rzymskich katolików, jakoby papież rzymski był
głową całego Kościoła i namiestnikiem Boga na ziemi?
O.: Nie, jest to niesłuszne. Głową Kościoła ustanowił Bóg Samego Pana naszego
Jezusa Chrystusa, jak o tym pisze św. Ap. Paweł: Wszystko też Mu położył pod stopy,
a Jego samego (postawił) ponad wszelkim stworzeniem i ustanowił Głową Kościoła,
który jest Jego Ciałem (Ef. 1.22-23).
P.: Ale czy Pan nasz Jezus Chrystus nie ustanowił na Swoje miejsce głową Kościoła
na ziemi któregoś z Apostołów?
O.: Nie, nie ustanowił. Pan zakazał nawet apostołom rozważań o kierownictwie i
starszeństwie, mówiąc: — Wiecie, że ci, których uważa się za władców, panują nad
narodami, a ich wielmoże dają narodom odczuć swoją władzę. U was tak nie będzie.
Lecz kto chciałby być wielkim wśród was, niech wszystkim usługuje (Mk. 10,42-44).
P.: Dlaczego więc rzymscy katolicy twierdzą, że Pan ustanowił głową Kościoła i
namiestnikiem Boga na ziemi św. apostoła Piotra?
O.: Rzymscy katolicy popełniają błąd wskutek nieprawidłowego pojmowania słów
Zbawiciela, wypowiedzianych do Apostoła Piotra: Ty jesteś opoką i na tej opoce
zbuduję Mój Kościół, a bramy piekielne nie zwyciężą go (Mt 16, 18-19).
P.: Co oznaczają słowa na tej opoce?
O.: Święty Jan Złotousty, komentując Ewangelię Św. Mateusza, mówi w pięć-
dziesiątej trzeciej homilii: Na tej opoce zbuduję Mój Kościół, tzn. na wyznaniu wiary.
A na czym polegało wyznanie Apostoła? Oto ono: Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga Żywego
(Ml 16, 16). Błogosławiony Augustyn pisze w drugim traktacie o Pierwszym Liście
Jana: „Co oznaczają słowa: na tej opoce zbuduję Mój Kościół? Oznaczają one: na tej
wierze, na słowach: Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga Żywego".
P.: A jakie ewangeliczne podstawy przytaczają katolicy na dowód tego, jakoby
Zbawiciel ustanowił Piotra głową Kościoła i Swoim namiestnikiem na ziemi?
O.: Po pierwsze, rzymscy katolicy przytaczają słowa Zbawiciela, skierowane do
Piotra: Szymonie, Szymonie, oto szatan uprosił sobie, że was przesieje jak pszenicę.
Ale Ja wstawiłem się za tobą, aby twoja wiara nie ustała. A ty ze swej strony umacniaj
twoich braci (Łk. 22,31-32).
Z tych słów rzymscy katolicy wyciągają wniosek, jakoby Apostołowi Piotrowi
powierzono podtrzymywanie pozostałych Apostołów, czyli że powierzono mu również
zwierzchnictwo nad nimi. Po drugie, rzymscy katolicy przekonują, jakoby Zbawiciel
powierzył Ap. Piotrowi władzę nie tylko nad chrześcijanami, lecz i nad apostołami, gdy
dwukrotnie powtórzył: Paś moje owce; powiedział też: - Paś moje baranki - co, zdaniem
rzymskich katolików, wskazywało na Apostołów (J 21,15-17).
P.: Jak należy zapatrywać się na wyżej opisane katolickie objaśnienia?
O.: Są to niewątpliwie wyjaśnienia nieprawidłowe i fałszywe. Z jednej strony nie
ma żadnych podstaw by jako braci, a także baranki, które paść miał Apostoł Piotr, bo
to mu powierzono, rozumieć Apostołów. Z drugiej strony sami apostołowie nigdy nie
uważali Piotra za swojego zwierzchnika.
P.: Z czego to wynika?
O.: Po pierwsze ze słów Pańskich do dwunastu Apostołów, z których wynika, że są
sobie równi i nie ma dla nich innego nauczyciela czy Ojca prócz Chrystusa. Oto te
słowa: Lecz wy nie nazywajcie się: rabbi, bo macie tylko jednego Nauczyciela, a wy
(wszyscy) braćmi jesteście.
I nikogo na ziemi nie nazywajcie ojcem, bo macie tylko jednego Ojca w niebie (Mt.23,
8-9).
P.: Ale, być może, słowa te kierowane były nie tylko do Apostołów, ale do wszystkich
chrześcijan?
O.: Nie, ponieważ Apostołowie nazywali chrześcijan swoimi dziećmi (por. 1J.2,1-
18), a siebie ojcami, którzy zrodzili chrześcijan do życia duchowego (por.l Kor. 4,15; 2
Kor. 12, 14).
P.: Z czego jeszcze wynika, że Apostołowie nie uważali Piotra za swojego
zwierzchnika?
O.: Wynika to choćby z tego, że na soborze w Jerozolimie Apostołowie powierzyli
przewodnictwo nie Piotrowi, lecz Jakubowi (Dz. 15, 13). Wiadomo też, że Ap.
Paweł „sprzeciwił się" kiedyś Ap. Piotrowi (Gal. 2, 11-14). Wszystko to wskazuje, że
Apostołowie uważali Piotra za równego sobie współbrata, a nie zwierzchnika nad nimi.
P.: W jakim celu rzymscy katolicy próbują wykazać zwierzchnictwo Apostoła Piotra?
O.: Ponieważ Ap. Piotr był, zdaniem katolików, nie tylko zwierzchnikiem Kościoła,
ale i biskupem miasta Rzymu, katolicy wywodzą, że ich rzymski papież, jako następca
Piotra, jest głową całego Kościoła.
P.: Czy Apostoł Piotr był rzeczywiście biskupem Rzymu?
O.: Jest to wielce wątpliwe. Apostoł Paweł pisze w Liście do Galatów: wiedząc o łasce,
jaką otrzymałem, Jakub, Kefas (Piotr) i Jan, uważani za filary, podali ręce mnie i
Barnabie na znak wspólnoty. Myśmy mieli pójść do pogan, oni natomiast do Żydów
(Gal.2,9). Nieco wyżej mówi: Widząc, że powierzono mi głoszenie Ewangelii wśród
pogan, podobnie jak Piotrowi wśród Żydów (Gal 2, 7). Jeżeli zaś Apostołowi Piotro
wi, sam Pan powierzył głoszenie Ewangelii obrzezanym, tzn. Żydom, to w jaki sposób
mógł być Piotr biskupem rzymskich chrześcijan, wywodzących się z pogan?
Ponadto, Apostoł Paweł, jak wiadomo, napisał list do rzymskich chrześcijan, a nie
zrobiłby tego, gdyby ci ostatni pozostawali pod zwierzchnictwem Apostoła Piotra,
głowy Kościoła (jak twierdzą rzymscy katolicy), tym bardziej, że sam Apostoł Paweł
mówi wprost w Liście do Rzymian: Uważam za punkt honoru, by głosić Ewangelią tam,
gdzie nie wzywano jeszcze imienia Chrystusa, gdyż nie chcę budować na cudzym fun
damencie (Rz. 15, 20).
P.: Czy starożytni chrześcijanie uznawali rzymskiego papieża za głowę całego
Kościoła?
O.: Nie, nie uznawali. Wiadomo, że po śmierci apostołów, a wśród nich także
Apostoła Piotra, długo jeszcze pozostawał przy życiu Apostoł Jan Teolog. Nie sposób
przypuszczać, aby starożytni chrześcijanie stawiali wyżej rzymskiego papieża niż
Apostoła Jana.
P.: Czy w następnych latach chrześcijanie nie zaczęli uważać rzymskiego papieża za
zwierzchnika Kościoła?
O.: Nie, nie zaczęli. Określono na Soborach Powszechnych, które stanowiły głos
całego Kościoła, aby papież rzymski miał równe prawa z pozostałymi patriarchami.
P.: Które Sobory Powszechne określiły to?
O.: Pierwszy Sobór Powszechny określił w szóstej regule: „Niech zachowane
zostają dawne obyczaje, przyjęte i w Egipcie, i w Libii, i w Pentapolis, ażeby biskup
Aleksandrii dzierżył zwierzchnictwo nad nimi wszystkimi. Niech zwyczaj podobny
dotyczy biskupa Rzymu. Podobnie w Antiochii i w innych prowincjach niech zachowane
zostaną prerogatywy Kościołów".
Reguła ta stawiała rzymskiego papieża na równi z innymi patriarchami -
Aleksandryjskim, Antiocheńskim i biskupami innych diecezji. Tenże Sobór, w re
gule siódmej zapowiadał: „Jako że umocnił się. zwyczaj i dawny przekaz., aby czcić
biskupa przebywającego w Elii (Jerozolimie), niech ma on godność równą tym, które
należne są metropoliom". Reguła ta na równi z papieżem rzymskim stawiała też
patriarchę Jerozolimy.
Drugi Sobór Powszechny postanowił w trzeciej regule: „Biskup Konstantynopola,
jako że gród ów jest nowym Rzymem, niech ma prerogatywę godności, tak jak biskup
Rzymu. „Reguła ta także i patriarchę Konstantynopola stawiała na równi z papieżem.
To, co określiły dwa pierwsze Sobory Powszechne, potwierdziły później następne.
Tak więc 4 Sobór Powszechny postanawia w regule 28: „Określamy i ustanawiamy
prerogatywy najświętszej Cerkwi Konstantynopola, nowego Rzymu. Jako że tronowistarego Rzymu ojcowie przystojnie przyznali prerogatywy, ponieważ było to miasto
cesarskie. Z takich samych pobudek stu pięćdziesięciu miłujących Boga biskupów
nadało takież prerogatywy najświętszemu tronowi nowego Rzymu, słusznie rozsą
dzając, iż miasto, które dostąpiło zaszczytu by być miastem cesarza i kapituły,
posiadające jednakowe prerogatywy ze starym cesarskim Rzymem, także w sprawach
kościelnych ma być wyniesione podobnie do tamtego i będzie drugim wraz z nim".
Ten stan potwierdził w 36 regule także 6 Sobór Powszechny: „Określamy, by tron
konstantynopolski miał jednakowe prerogatywy z tronem starego Rzymu. Niech, tak
jak tamten, będzie wyniesiony w sprawach kościelnych jako drugi po Rzymie; po nim
zaś niech liczy się tron wielkiego miasta Aleksandrii, potem tron Antiochii, a za nim
tron miasta Jerozolimy."
W ten sposób wszyscy biskupi prowincji, czyli patriarchowie, dysponowali według
określenia Soborów Powszechnych równymi prawami i władzą.
P.: Czy biskupi prowincji, a wśród nich także papież rzymski, mogli rozprzestrzeniać
swoją władzę na inne kościoły?
O.: Nie, nie mogli. „Biskupi prowincji - nakazywał Drugi Sobór Powszechny - niech
nie rozprzestrzeniają swojej władzy na kościoły poza granice diecezji i niech nie łączą
Kościołów" (reguła druga).
To samo określił Trzeci Sobór Powszechny w 8 regule: „Niech przestrzega się i w
innych prowincjach, i wszędzie w diecezjach, by nikt z miłujących Boga biskupów nie
rozprzestrzeniał władzy na inną diecezję, która przedtem i od początku nie podlegała
zwierzchnictwu jego czy jego poprzedników; jeżeli zaś ktoś rozszerzył swoją władzę i
gwałtem podporządkował sobie jakąś diecezję, niech ją odda i niech nie będą naruszane
prawa ojców; niech pod pozorem działań duchownych nie wkrada się wyniosłość władzy
świeckiej".
P.: Jak traktowały Sobory tendencje rzymskich papieży do rozprzestrzeniania swojej
władzy na cudze prowincje kościelne?
O.: Zakazywały tego pod groźbą zdjęcia z urzędu biskupów, którzy odwoływaliby
się do sądu papieża. Oto lokalny Sobór w Kartaginie postanowił, (139 reguła: „Jako
że zdarza się, iż proboszczowie, diakoni i inni przedstawiciele niższego kleru w
dotyczących ich sprawach niezadowoleni są z decyzji swoich biskupów, to niech biskupi
sąsiedni, po wysłuchaniu ich, wątpliwości rozstrzygają za zgodą właściwych biskupów.
Gdyby i po tym chciał ktoś przenieść sprawę do wyższego sądu. niech odwoła się albo
do soboru afrykańskiego, albo do zwierzchniego biskupa swojej diecezji. Pragnący zaś
przenieść sprawę za morze (tzn. do Rzymu) przez nikogo w Afryce nie może być przy
jęty do społeczności."
P.: W jaki sposób starają się łacinnicy udowodnić zwierzchnictwo swoich papieży?
O.: Powołują się m.in. na to, że w Starym Testamencie był jeden arcykapłan dla
wszystkich wiernych, toteż w Nowym Testamencie powinien być również jeden
zwierzchnik duchowy wszystkich chrześcijan, który za wszystkich świadczyłby przed
Bogiem.
P.: Czy w Piśmie Świętym znaleźć można potwierdzenie takiej myśli?
O.: Nie, przeciwnie. Ap. Paweł mówi wyraźnie, że następcami starotestamentowych
arcykapłanów, przejmujących kapłaństwo po sobie nawzajem nie będą arcykapłani -
ludzie. To Jezus Chrystus posiada kapłaństwo nieprzemijające (por. 1 Ibr. 7, 22-28).
P.: Jak odpowiedzieć należy łacinnikom, gdy mówią, że Jezus Chrystus nie może teraz
zarządzać Kościołem, gdyż wzniósł się do nieba, a my potrzebujemy widzialnego
arcykapłana wstawiającego się za ludźmi?
O.: Należy odpowiedzieć im słowami Apostoła Pawła, że Pan, Jezus Chrystus:
...zbawiać może w sposób doskonały tych, którzy przez Niego przychodzą do Boga, bo
zawsze żyje, aby wstawiać się za nimi (Hbr. 7,25).
P.: Jaki wniosek należy wyciągnąć z tego, co powiedziano powyżej odnośnie nauki
rzymskich katolików o zwierzchnictwie rzymskiego papieża?
O.: Wniosek jest ten, iż nauka ta przeciwna jest przykazaniom Zbawiciela, św. Ap. i
tradycji św. Cerkwi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz